HISTORIE BSA
NÁŠ ODKAZ
OSVOBOZENÍ OD ROKU 1903
Společnost Birmingham Small Arms Company Ltd (BSA) byla založena roku 1861 jako výrobce palných zbraní a hned o 2 roky později vznikla ve čtvrti Small Heat kompletní továrna na rozloze 25 akrů. Ve své historii se zabývala výrobou zbraní, bicyklů, automobilů, leteckých motorů nebo strojírenskou výrobou. Motocyklová divize byla založena v roce 1903 společně s bicyklovou.PRVNÍ MOTOCYKL BSA
1910
První motocykl BSA byl představen v roce 1910 v Londýně na Olympia Show. Jednoválcový motor dosahoval výkonu 3,5 koně a do prodeje se dostal o rok později. První model zaznamenal obrovský komerční úspěch a jeho produkce byla po tři roky vyprodaná.
VELKÁ VÁLKA
1914-1918
BSA vedle motocyklů produkovala 1,5 milionu pušek, 145 tisíc kulometů Lewis, světově první skládací bicykl, nářadí, měřidla, letecké komponenty, munici a další pomocný materiál pro "Velkou válku".
Navíc se značka pustila do výroby osobních a užitkových automobilů vyráběných firmou Daimler, kterou BSA koupila v roce 1910.
POVÁLEČNÉ ROKY
1920-1926
Krátce po válce se BSA znovu naplno vrátila k výrobě motocyklů, ale i k dalšímu rozšiřování portfolia. V roce 1920 koupila BSA podíl v letecké společnosti Airco, které během války vyrobila mnoho důležitých letadel. BSA do letectví sama nikdy nevstoupila, za to vkročila do automobilismu se svým novým dvouválcovým motorem, ke kterému brzy přidala čtyřválec.
Véčkový dvouválec o objemu 770 ccm se objevil v novém modelu motocyklu pro rok 1920 a byl v mnohém velmi pokrokový. Výkon mezi 6 - 7 koni, Amal karburátor, výměnné ventily, olejový systém s mechanickou pumpou, 3 rychlostní převodovka, našlapovací páka nebo nový typ konzolové přední vidlice.
V roce 1924 se jméno BSA zapsalo do historie, když jejich motocykl jako první pokořil horu Snowdon. Továrna ve Small Heat se v těchto letech vlivem rostoucí poptávky transformuje na čistě motocyklový výrobní závod.
MEZIVÁLEČNÉ OBDOBÍ
1927-1938
Během 20. letech si značka BSA vydobyla renomé velice kvalitní a spolehlivé značky. Svoji pověst podtrhla s modelem S27 - lidově Sloper podle šikmo posazeného válce motoru. Sloper byl nejen velice spolehlivý, pohodlný a snadno ovladatelný, ale především měl v té době nadčasový design, který vydržel beze změny 10 let. Sloper položil základ modelům Blue Star a pozdějšímu Empire Star.
V roce 1931 byla odkoupena společnost Lanchester Moto Company a tím posílena výroba automobilů pod hlavičkou další vlastněné společnosti Daimler Coventry works. Díky ekonomickému úspěchu se v těchto letech výrazně investovalo do vývoje a skupina BSA se stala hybnou silou evropského průmyslu.
2. SVĚTOVÁ VÁLKA
1939-1945
Evropu zahalily temné mraky a továrna BSA vyráběla munici, komponenty pro zbrojírenský průmysl nebo zbraně Browning. Během této doby bylo vyrobeno také 126 334 obslužných motocyklů pro ozbrojené síly o objemu 500 ccm typu M20s.
Továrna BSA ve Small Heat byla v roce 1940 zasažena několika bombovými nálety Luftwaffe, což mělo za následek zničení výrobních linek pro výrobu zbraní a výrazné ztráty na životech.
ZNOVUZROZENÍ
50. LÉTA
Skupina BSA koupila Triumph Engineering Co. Ltd. a v roce 1953 vznikla oddělením od BSA Cycles Ltd. samostatná společnost BSA Motorcycles Ltd.
Během těchto let se BSA stala největším světovým výrobcem motocyklů, kdy každý čtvrtý prodaný motocykl na světě nesl značku BSA. Společnost zažívala také fenomenální úspěchy na závodní dráze, což platilo jak pro cyklistiku, tak pro motocykly.
CELOSVĚTOVÁ POPULARITA
60. LÉTA
V letech 1967 a 1968 dostala společnost BSA královské průmyslové ocenění "Queen's Award to Industry" za úspěšný export motocyklů BSA a Triumph. V roce 1969 stála skupina BSA za 80% všech exportovaných motocyklů celého britského motocyklového průmyslu.
Motocykly BSA používalo mnoho zemí jako policejní dopravní prostředky. BSA a jejich motory byly známy pro svoji výkonnost a spolehlivost. Se stejnou reputací se uvedl i nový tříválec, který byl vyvinut pro modely BSA Rocket 3 a Triumph Trident.
BSA KONČÍ S VÝROBOU
70. LÉTA
Začátkem 70. let se společnost kvůli velmi špatným rozhodnutím managementu a zdrcujícímu nástupu japonských značek začala propadat do ztráty. V roce 1971 činila ztráta 3 miliony liber. I přes snahy o update modelů BSA a Triumph začala skupina BSA ztrácet tržní pozice nejen v Americe, ale i v domovské Británii.
BSA se dostala až na pokraj bankrotu a v létě roku 1973 byla výroba po 63 let ukončena. Poslední prodávaná modelová řada se skládala ze čtyř modelů: Gold Star 500, Thunderbolt 650, Lightning 650 a Rocket Three 750.
Odkaz BSA ale žil ještě mnoho let poté, jejich designový jazyk a patenty ovlivnily celý motocyklový svět.
ZCELA NOVÁ BSA GOLD STAR
2021
Po vzrušujícím čekání se v roce 2021 společnost BSA Company Ltd vytasila s prvním novým modelem. Tomu předcházelo odkoupení společností Classic Legends Pvt. Ltd v roce 2016, což je dceřiná společnost Mahindra Group.
Nový model Gold Star dokonale ctí designový jazyk BSA z dob největší slávy a připomíná tím nadčasovost tohoto modelu.